پارس دانش : شبکه اجتماعی دانش آموزان “شاد” شبکه ای است که سعی دارد تا بستر امنی را برای فعالیت معلمان و دانشآموزان در روزهای کرونایی ایجاد کند. در این روش امکان پرسش و پاسخ و حضور و غیاب وجود دارد
از آنجایی که برخی خانوادهها و معلمان برای عضویت در شبکه شاد دچار چالش و مشکل شدهاند، در این نوشته به آموزش تصویری نحوه ثبت نام میپردازیم.
برای نصب این اپلیکیشن به دستگاه هوشمند با سیستم عامل اندروید(نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم است .
در گام نخست اپلیکیشن شاد را نصب و وارد شوید. ،بعد از دانلود اپلیکیشن و سپس باز کردن آن، بر روی ورود به برنامه کلیک کنید. سپس در مرحله دوم شماره موبایل خود را وارد و بر روی ورود کلیک کنید.
معلمان حتماً باید شماره موبایل خود را وارد کنند چرا که با این شماره مشخصاتشان در سامانه سناد ثبت شده است. دانشآموزان نیز میتوانند شماره خود و یا ولی خود را وارد کنند. (اولویت با شماره خود دانشآموز است) بعد از کلیک بر روی ورود، کد تأیید برای شما از طریق پیامک ارسال خواهد شد که باید آن را در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی ورود کلیک کنید.
برخی از اطلاعات به دست آمده، حاکی از این است که تعدادی از والدین هنگام نصب این اپلیکیشن پیغامهایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟ دریافت میکنند.در چنین مواقعی کافی است به بخش(تنظیمات setting) دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید. این پیامرسان نسخه دسکتاپ(ویندوز / مک / لینوکس) ندارد و در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابلدسترسی است و قرار است به زودی نسخه وب آن فعال شود و نسخه IOS نیز ندارد.
سوالات مطرح شده در مورد برنامه شاد آموزش و پرورش
سؤالات عمومی
۱ . آیا بعد از نصب پیامرسان توسط مدیر، معلم، دانشآموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروههای درسی است؟
جواب: بله بهمحض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاسهای مدرسه بهصورت خودکار تعریف میشوند و نیازی به ساخت گروههای کلاسی نیست.
وقتی تلفن همراه برای نصب اپلیکیشن شاد پیغام این برنامه معتبر نیست می دهد، چه باید کرد؟
۲٫ تلفن همراهم اجازه نصب اپلیکیشن را نمیدهد. چهکار کنم؟ پیغامهایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟
جواب. تمام مسائل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرارگرفته است. لذا کافی است به بخش (تنظیمات setting ) دستگاه خود مراجعه کرده و با پیدا کردن برنامه ی شاد در برنامه های خود اجازه نصب اپلیکیشن شاد را فعال کنید.
۳- . آیا مخاطبین همگروهها و مخاطبین ما را میبینند؟
جواب: خیر. تمام اطلاعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکان مشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوستهاند را دارد.
۴ . آیا پیامرسان نسخه دسکتاپ (ویندوز/ مک/ لینوکس) دارد؟
جواب: در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابلدسترسی است.
۵ . آیا پیامرسان نسخه وب دارد؟
جواب: بله، به این آدرس مراجعه کنید https://shadweb.iranlms.ir۷. آیا پیامرسان نسخه IOS دارد؟جواب: خیر.
۶ . آموزشهای برخط تا چه زمانی ادامه دارد؟
جواب: آموزش برخط تا رفع موانع موجود و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه خواهد داشت.
آیا اینترنت در فضای شبکه شاد رایگان است؟
۷ . آیا اینترنت رایگان در اختیار ما قرار میگیرد؟
جواب: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، بهزودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.
۸ . آیا امکان ایجاد گروه و کانال (به هر نوعی) برای افراد وجود دارد؟
جواب: خیر. این امکان در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
۹ . امکانات موردنیاز دستگاه هوشمند برای نصب این اپلیکیشن چیست؟
جواب: دستگاه هوشمند با سیستمعامل اندروید (نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن.
سؤالات معلمان
۱۰ . معلمان باید چهکاری انجام دهند؟ (شرح یکبهیک مراحل)؟
معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود).
۱۱٫ با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاسبندی، خطای « معتبر نیست » نمایش داده میشود. باید چهکار کنم؟
لازم است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با کیبورد انگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شما را در سامانه سناد اصلاح کند.
۱۲٫ برخی از همکاران حقالتدریس با ابلاغ همکار دیگری در کلاس هستند. چه باید کرد؟
ابلاغ صوری خلاف است. باید اطلاعات دقیق در سناد درج شود.
۱۳٫ آیا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط یک معلم وجود دارد؟
متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.
سؤالات کادر مدرسه؛ سایر آموزشها
۱۴٫ معاونین مدرسه باید چه کاری انجام دهند؟
در حال حاضر، کادر مدرسه موظف به همکاری با مدیر مدرسه هستند. در مراحل بعد برای این افراد نیز نقشهای مجزا روی اپلیکیشن قابلتعریف است.
گروه پرورشی و مشاوره مدارس در شبکه شاد ایجاد می شود
۱۵٫ مربیان پرورشی، مشاوران باید چهکاری انجام بدهند؟
بهزودی گروه مخصوص پرورشی و مشاوره در هر مدرسه تأسیس خواهد شد.
۱۶٫ برای اجرای برنامههای سلامت و تربیتبدنی، دروس عملی و دروس مهارتی چه کنیم؟
متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
سؤالات دانش آموزان
۱۷٫ دانش آموزان باید چهکاری انجام دهند؟ (شرح یکبهیک مراحل)
مراجعه به توضیحات بالا(قبل از سوالات )
والدین در صورت نیاز خط تلفن مجزا برای هر دانش آموز تهیه کنند!
والدینی که معلم یا مدیر مدرسه هستند میتوانند از همان خط برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟
بله. فعلاً این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهدهی والدین خواهد بود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانشآموز تهیه کنند.
۱۸٫ ورود دانش آموزان با مشکل مواجه شده است. توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبتشده دانشآموز در سامانه سناد باشد. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.
سؤالات والدین
۱۹٫ والدین باید چهکاری انجام دهند؟
والدین میتوانند پس از نصب اپلیکیشن، بر حضور دانشآموزان در کلاسهای درس در ساعت مقرر نظارت داشته باشند. فعلاً امکان حضور فعال والدین در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
۲۰٫آیا امکان ارسال گزارش حضوروغیاب بهصورت هفتگی برای والدین وجود دارد؟
متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد. اما محتوای کلاس و فعالیتهای کلاسی در دستگاه هوشمند مورد استفاده همواره قابلدسترسی است.
فعالیتهای داخل کلاسی
۲۱٫آیا امکان انصراف از کلاس (ترک گروه کلاسی) وجود دارد؟
در حال حاضر امکان انصراف از کلاسها وجود ندارد.
۲۲٫ آیا امکان ذخیره کلاس و محتوای ارائه شده را دارم؟
بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید محتوای ارائه شده در آن را ذخیره کنید.
۲۳ . آیا امکان حذف و ویرایش پیامهای ارسالی را دارم؟
بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید پیامهای خود را حذف یا ویرایش کنید.
حداکثر حجم ارسال فایل ۱۰۰ مگابایت است
۲۴٫ آیا ارسال فایل متنی و صوتی و یا عکس یا فیلم محدودیت دارد؟
حداکثر حجم فایل قابل ارسال ۱۰۰ مگابایت است.
۲۵٫ آیا امکان انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر را دارم؟
بله. اطلاعات پیامرسان درون خود پیامرسان ذخیره شدهاند و وابسته به ابزار مورد استفاده شما نیست. کافی است با دستگاه دیگر در حساب کاربری خودتان وارد شوید.
۲۶ . آیا امکان ارتباط دوسویه و تعاملی بین دانش آموزان و معلم وجود دارد؟
بله. محیط شاد قابلیت ارتباطگیری دوسویه معلم و دانش آموزان در گروههای کلاسی را فراهم آورده است. البته امکان ارتباطگیری شخصی وجود ندارد.
۲۷٫ آیا آزمونها، امتحانات و صدور کارنامه هم به همین روش انجام میشوند؟
جواب: در این مورد متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
۲۸ . آیا امکان اشتراکگذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی و یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود دارد؟
جواب: متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد
۲۹ . آیا امکان حضوروغیاب آنلاین وجود دارد؟ چگونه بفهمیم دانشآموز از کلاس خارج نشده است؟
با مراجعه به لیست کلاس میتوانید از وضعیت حضور هر یک از دانش آموزان اطلاع حاصل کنید.
۳۰ . آیا امکان ارسال تصویر یا صوت معلم بهصورت همزمان ( stream ) وجود دارد؟
خیر. متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.